vrijdag 25 oktober 2013

DIY | DE TULE GIRL SHIRT VAN VIKTOR&ROLF

 



Voor de blogpost over Viktor en Rolf heb ik heel wat naar afbeeldingen gekeken van hun collecties. Een van mijn favorieten is toch wel de tule jurk met de gaten erin. Hij is gewoon zo gaaf en apart dat ik er maar naar blijf kijken! Toevallig vond ik tussen de afbeeldingen een collectie van shirts die Viktor en Rolf hadden ontworpen. Ik was er gelijk verliefd op geworden en wilde ze het liefst meteen kopen. Alleen waren ze iets te duur voor mij om te kopen, dus dacht ik, waarom maak ik ze zelf niet?! Uiteindelijk heb ik het shirt met de tule gemaakt en al zeg ik het zelf, hij is erg gaaf geworden! 

Wat heb je nodig? 
* wit shirt 
* transferpapier 
* printer 
* schaar 
* strijkbout

ik heb het witte shirt bij de Zeeman gekocht, omdat hij lekker goedkoop daar is. Ik heb ook voor een mannenmodel gekocht, omdat ik zo'n hoge hals er erg gaaf uit vind zien en een wijd shirt zit gewoon hartstikke lekker. Het transferpapier heb ik bij de Action gehaald, maar je kan het ook bij de HEMA kopen.


Stap 1 
Zoek op de computer een leuke afbeelding die je wilt gebruiken. Ik heb gekozen voor de tule jurk van Viktor en Rolf, maar je kunt ook voor een infinity teken of een andere afbeelding kiezen. 


Stap 2 
Print de afbeelding in spiegelbeeld uit. Zorg ervoor dat de witte kant bovenop zit en de geruite kant onderop. Laat de print ongeveer 30 minuten drogen. 

Stap 3 
Knip de afbeelding maximaal 5mm langs de rand af en met afgeronde hoeken.  


Stap 4
Doe de strijkbout alvast aan (min. 160 graden) en leg je shirt op de strijkplank (bovenkant natuurlijk bovenop). Haal nu de geruite kant van je afbeelding eraf en leg de afbeelding nu op de juiste plek op je shirt. Voordat je kunt gaan beginnen met strijken, moet je nog het hittebestendige papier bovenop leggen voor bescherming.



Stap 5 
Nu kun je beginnen met strijken. Je moet ongeveer 90 tot 120 seconden strijken, met dezelfde druk en bewegingen. Zorg er ook voor dat je de zijkanten goed raakt, want anders gaat dit loszitten en dat is natuurlijk niet mooi.


Stap 6 
Laat het shirt dan afkoelen, verwijder voorzichtig en gelijkmatig het papier en dan is je shirt klaar! Voordat je hem kan dragen moet je nog wel even het shirt binnenstebuiten wassen op maximaal 40 graden, zonder bleekmiddel.


Ik vind het resultaat echt heel erg gaaf geworden en ik ga hem dan ook erg vaak dragen! Het proces vond ik van te voren erg spannend, omdat je maar één kans hebt om het goed te doen. Als je het namelijk verkeerd doet, is je shirt meteen verpest. Dat is natuurlijk zonde. Die spanning was uiteindelijk nergens voor nodig, want alles is snel en goed verlopen. Het duurde niet zo lang om dit alles te doen, dus dat viel ook behoorlijk mee. Na dit resultaat ga ik zeker vaker een shirt bedrukken. Het is veel leuker om een uniek shirt te hebben en het is ook nog eens leuk om te doen. Ik zeg, koop een shirt en transferpapier en ga thuis lekker aan de slag met het creëren van je eigen unieke shirt! 

x anouk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten