dinsdag 18 februari 2014

IK BEN TOEGELATEN OP DE OPLEIDING PRODUCT DESIGN OP ARTEZ!





Als dit bericht online komt te staan op mijn blog, betekent dit dat ik ben toegelaten voor de opleiding Product Design op de hogeschool ArtEZ in Arnhem! Ongeveer een maand geleden heb ik mij ingeschreven voor de opleiding, maar voordat ik werd toegelaten, moest ik nog de toelatingsdag doorstaan. Lees verder om te zien wat ik allemaal moest doen en wat de eindresultaten zijn geworden!

Voordat ik naar de toelatingsdag mocht, kreeg ik drie thuisopdrachten opgestuurd. Ik moest een lamp maken, een mode accessoire en ik moest van drie productontwerpers vertellen wat ik zo goed aan ze vond en waarom ik productontwerpster wil worden.  
Ik was uiteindelijk best laat begonnen met de thuisopdrachten, omdat ik diezelfde week dat ik de opdrachten kreeg heel goed voor mijn toetsweek moest leren. Ik had dus erg veel stress op het einde doordat ik zo laat was begonnen.

Voor mijn lamp heb ik inspiratie opgedaan van architectuur op Pinterest. Ik vond een heel interessant gebouw en besloot dat ik deze ging gebruiken voor mijn lamp. Ik heb de 'vormpjes' geprobeerd na te tekenen en na een paar mislukte pogingen was dit dan toch eindelijk gelukt. Vervolgens moest ik van die vormpjes natuurlijk nog wel een lamp maken, dus ging ik wat schetsen en kwam ik op een leuke vorm uit. 
Mijn vader heeft de vorm van de lamp voor mij gemaakt met de watersnijder (omdat ik dat zelf niet kon doen) en deze heb ik dan in elkaar gezet. Volgens heb ik ze in mat zwart gespoten en toen ze droog waren, kon ik de vormpjes erop plakken met houtlijm. Daarna heb ik ze nog een keer gespoten en toen kon ik het lampje en het snoer eraan bevestigen. Het mooie van mijn lamp vind ik dat het licht naar boven schijnt door alle gaten die de vormpjes hebben. Dit geeft een heel gaaf effect aan het plafond!



Vervolgens heb ik ook een mode accessoire gemaakt, namelijk een hoed. Ik heb dit pas de avond van te voren in elkaar gezet, dus daarom dat de kwaliteit wat minder is. Ik ben er opzich wel tevreden mee, maar zal het achteraf heel anders hebben gedaan. Ik heb de hoed gemaakt van drie ringen in verschillende formaten en ben daaromheen ijzerdraad gaan wikkelen. Gelukkig was dit goed genoeg om toegelaten te worden haha ;)



De drie ontwerpers die ik heb gekozen zijn Wieki Somers, Kiki van Eijk en Erik Stehmann. Ik heb moodboards gemaakt van de werken die ik het mooist en interessants van hun vond. Elke ontwerper is heel anders, maar toch inspireren zij mijn allemaal op een andere manier!



Op de toelatingsdag zelf moest ik ook nog drie dingen doen. Ik moest onder anderen mijn thuisopdrachten presenteren voor twee leerlingen en een leraar. Mijn gesprekje ging volgens mij wel goed, al kon ik weinig tot geen indruk van hun gezichten aflezen. Ook moest ik mijn portfolio presenteren, ik heb slechts twee werken meegenomen waar ik trots op was. Ik heb gekozen voor twee schoolwerken; namelijk het kunstwerk van de opdracht 'art in the box', geïnspireerd op de ontwerper (dus nee, niet de zanger ;) Nick Cave, en heb ik gekozen voor mijn laatste opdracht dat postmodernistisch moest zijn. De kledingstukken die ik heb ontworpen zijn geïnspireerd op architectuur, die ik als achtergrond heb geplaatst.



Ook moest ik nog twee andere opdrachten maken in een klaslokaal. Als eerste moest ik een voorwerp kiezen die ik van verschillende zichten moest natekenen. Ik heb hierbij gekozen voor een stoel die ik vond in een tijdschrift, namelijk de Eames schommelstoel. Ik ben al een lange tijd gek op deze stoelen, dus vond het daarom ook niet zo erg om dit na te tekenen ;)
Als tweede opdracht moest ik een model van 1:6 maken. Ik moest uit een tijdschrift een stoel of bank kiezen en daarbij het kenmerk of de indruk overdreven maken. 
Ik heb helaas geen foto's van deze werken gemaakt, sorry!

Al was ik niet toegelaten, was dit een rijke ervaring geweest. Ik heb veel geleerd en ik ben ook echt super blij dat mijn harde werken hiervoor is beloond :) 
Ik kan niet wachten tot ik mijn diploma heb gehaald (zakken is nu geen optie meer ;) en dat ik in september mijn opleiding kan beginnen aan deze te gekke school. Ik kijk er nu al naar uit! 

X ANOUK. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten